Profileren via LinkedIn

Om LinkedIn zo goed mogelijk te gebruiken beginnen we echt vanaf het eerste begin: aanmaken van een profiel en nalopen van de verschillende instellingen, onder meer op het gebied van privacy. Als je al een profiel hebt dan kan je de draad oppakken bij de onderdelen waar je nog meer over te weten wil komen.

Algemeen

De volgende tabbladen bevatten informatie over het aanmaken, invullen en inrichten van jouw LinkedIn profiel. En natuurlijk over het opbouwen van je netwerk. LinkedIn draait immers om netwerken!

Profiel aanmaken

Aanmelden

Ben je nog niet actief op LinkedIn? Dan is de eerste stap het aanmaken van een profiel. Klik op de knop onder deze tekst om de website van linkedIn te openen in een nieuw tabblad

Je komt op een startpagina met een invulformulier voor registratie voor een gratis account op LinkedIn. Vul het formulier in (naam, mailadres en een zelfgekozen wachtwoord) en klik op de knop 'nu lid worden.'

LinkedIn stuurt een bericht naar het door jouw opgegeven emailadres. Dat bericht bevat een link om je aanmelding te bevestigen. Klik op die link om je profiel aan te maken. Je kan nu aan de slag!

LinkedIn basisinstellingen

Linkedin geeft je als gebruiker veel mogelijkheden om zaken naar wens in te stellen. Onder meer op het gebied van privacy (wie mag jouw profiel zien, welke gegevens worden getoond op het publieke profiel dat via zoekmachines als Google gevonden kan worden) en de frequentie van diverse meldingen die je via email krijgt toegestuurd.

De basisinstellingen die LinkedIn bij de start instelt zijn over het algemeen goed gekozen. Toch is het de moeite waard om de instellingen na te lopen en die naar wens aan te passen. Dat doe je via 'account en instellingen'. Je vindt het menu rechtsboven op iedere LinkedIn pagina. Plaats de cursor van je muis boven het miniatuur van je profielfoto om het menu te openen.

Let vooral op de opties en 'Instellingen en privacy' In principe zal de taal ingesteld zijn op Nederlands. Werk je bij een internationaal bedrijf met veel buitenlandse contacten? Dan is 'Engels' misschien de betere keuze.

'Privacy en Instellingen' wordt verder uitgelegd in het volgende onderdeel.

Privacy en instellingen

Bovenin het scherm zie je drie tabbladen: Account, Privacy en Communicatie. Ieder tabblad bevat een reeks van mogelijke instellingen. Aan de linkerkant zie je steeds een submenu met de onderdelen die op het actieve tabblad te vinden zijn.

Het tabblad 'Account' heeft te maken met jouw basisgegevens: bereikbaarheid, wachtwoord, taal etc.

Bij 'Privacy' gaat het over wat anderen van jou mogen zien, of wijzigingen in je profiel actief worden gemeld aan jouw netwerk etc.

Je kan heel veel zaken instellen ten aanzien van wat andere leden van LinkedIn en niet-leden (via zoekmachines zoals Google) van jou kunnen zien. Dit is ook de plek waar je een twitter account aan je LinkedIn kunt toevoegen en nog heel veel meer.

Raadpleeg het helpcentrum van LinkedIn voor informatie over deze instellingen. De knop hieronder opent het helpcentrum in een nieuw tabblad.

Profiel invullen

Je hebt nu een profiel maar dat is nog behoorlijk leeg. Je kunt heel veel informatie aan je profiel toevoegen. Dat doe je niet voor niets want een profiel op LinkedIn wordt beter bekeken en beter gevonden als het behoorlijk is gevuld.

Om je daar bij te helpen toont LinkedIn op je profiel een grafische indicator die aangeeft in welke mate jouw profiel compleet is. Bij een -volgens LinkedIn- maximaal ingevuld profiel ziet de indicator wordt je gelijk als 'zeer deskundig aangemerkt':

Om de de maximale score voor profielsterkte te halen moet je in ieder geval de volgende onderdelen van het profiel invullen:

- Een mooie, zakelijke, profielfoto;

- Een pakkende kopregel;

- Je huidige functie(s), met een korte omschrijving van de werkzaamheden;

- Voormalige functies (minimaal 2, met omschrijving);

- De website(s) van je huidige werkgever of eigen bedrijf;

- Samenvatting: een korte maar krachtige beschrijving van wat jij te bieden hebt als professional;

- Vaardigheden en deskundigheden (minimaal 3);

- Beroepsopleidingen;

- Contact informatie;

- De bedrijfstak waarin je actief bent;

- Locatie van het bedrijf of de vestiging waar je werkt.

De volgende stap om tot een volledig ingevuld profiel te komen is het opbouwen van je netwerk. Daar draait het bij LinkedIn tenslotte om! Op het moment dat je 50 of meer connecties hebt en alle bovenstaande onderdelen hebt ingevoerd ziet LinkedIn je profiel als volledig.

Netwerk opbouwen

Waarschuwing vooraf

Linkedin helpt je graag om je netwerk snel op te bouwen maar slaat daarin soms door. In het begin krijg je met enige regelmaat de vraag of LinkedIn jouw Outlook of Mail contacten mag gebruiken om hen uit te nodigen om een connectie met je aan te gaan.

Doe dat niet!

Als je dat toestaat worden ook mensen uitgenodigd die niet relevant zijn voor jouw zakelijke netwerk (je huisarts, de loodgieter, de juf van de speelzaal van je kinderen...). Bovendien is de verzonden uitnodiging alles behalve persoonlijk.

Bekenden zoeken op LinkedIn

Als je begint met LinkedIn is het zaak om je netwerk op te bouwen. Dat doe je door op LinkedIn mensen op te zoeken die je kent (studiegenoten, collega's uit je huidige of voorgaande functies etc.) De multifunctionele zoekfunctie van LinkedIn laat je eenvoudig zoeken naar verschillende onderwerpen waaronder personen. De zoekfunctie is prominent aanwezig aan de rechterkant van de donkere menubalk van LinkedIn.

Vul daar de naam van iemand die je kent en als die persoon een LinkedIn profiel heeft dan krijg je dat gegarandeerd te zien (+ de nodige namen van andere leden met dezelfde naam of namen die er op lijken).

Geavanceerd zoeken op LinkedIn

Het simpel ogende zoekveld in de menubalk bied heel wat mogelijkheden. Die krijg je eigenlijk automatisch te zien als je iets of iemand zoekt (en zelfs als je geen tekst invoert maar wel op het vergrootglas klikt).

De pagina waarop de zoekresultaten worden gepresenteerd biedt namelijk nog veel meer mogelijkheden. Dat begint al met het menu onder de grote zoekbalk boven aan de pagina:

Het eerste (actieve) tabblad laat je de zoekresultaten zien op basis van de tekst die je hebt ingevoerd. Afhankelijk van jouw zoektekst kunnen dat personen zijn, bedrijven, onderwijsinstellingen etc.

Als je geen zoektekst hebt ingegeven dan krijg je personen te zien die LinkedIn om één of andere reden voor jou relevant vindt, te beginnen met je eigen netwerk. Daarnaast toont LinkedIn ook nog andere personen die LinkedIn om één of andere reden voor jou relevant vindt.

Aan de rechterkant van de pagina heb je een hele reeks mogelijkheden om jouw zoekopdracht te verfijnen.

Mensen uitnodigen

Nodig in eerste instantie mensen uit die je goed kent. Als een connectie wordt geaccepteerd kan je ook zien welke personen tot het netwerk van jouw nieuwe connectie behoren.

Die mensen (waarvan je er ongetwijfeld een aantal kent) kan je vervolgens ook uitnodigen. Op die manier kan je snel jouw netwerk uitbreiden. Iedere nieuwe connectie geeft je de mogelijkheid om je netwerk uit te breiden.

Uitgenodigd worden

Naarmate jouw netwerk groeit zal je zelf ook vaker worden uitgenodigd om een connectie aan te gaan met iemand die jou heeft gevonden op LinkedIn. Hoe beter jouw profiel wordt hoe groter de kans dat dit gebeurd.

Een nauwelijks ingevuld profiel met weinig contacten of activiteit wordt door de meeste mensen niet als waardevol gezien. De kans dat er dan een uitnodiging komt is nihil. Vooral in het begin is het aan te raden om je profiel zo goed mogelijk in te vullen en actief werk te maken van het uitbouwen van je netwerk.

Tips om je netwerk sneller op te bouwen

Tip 1: In de meeste gevallen kan je de lijst met connecties raadplegen van iedereen waarmee je zelf een connectie bent aangegaan. Zeker als je net begint met LinkedIn is dat een prima manier om personen te vinden op LinkedIn die je al kent. Die kan je dan zelf ook uitnodigen voor een connectie.

Tip 2: Maak het persoonlijk als je iemand uitnodigt voor een connectie op LinkedIn! Gebruik geen standaardteksten. Gebruik liever een tekst die is toegesneden op de persoon die je uitnodigt. Daarmee verhoog je de kans aanzienlijk dat je uitnodiging wordt geaccepteerd!

LET OP: Bouw je netwerk in eerste instantie op vanaf je desktop computer. In de huidige apps voor tablets en mobiele telefoon ontbreekt nog de mogelijkheid om een persoonlijke uitnodiging te schrijven. Vanaf die apparaten is een tik op de knop voldoende een 'koude' uitnodiging te verzenden. In volgende versies zal dat ongetwijfeld worden opgelost.

Hulp voor LinkedIn gebruikers

Er zijn veel plaatsen op internet waar je extra informatie kunt vinden over het gebruik van LinkedIn. Hieronder zie je mijn favoriete bronnen.

LinkedIn Helpcentrum

Altijd te bereiken via het menu 'Ik' (te vinden door je muisaanwijzer op de kleine profielfoto te plaatsen, rechtsboven op iedere LinkedIn pagina). Onder het kopje 'Account' vind je de link naar het Helpcentrum.

LinkedIn hulpcentrum

LinkedIn Official Blog

Dit engelstalige blog is een bron van informatie over wat er bij LinkedIn om gaat. Je vindt hier vooral informatie over de nieuwe ontwikkelingen binnen LinkedIn. Het blog vind je hier:

LinkedIn Tips

Dit is een 'gewone' Nederlandstalige LinkedIn groep waar leden elkaar helpen bij vragen over het werken met LinkedIn. Van harte aangeraden! Zoek de groep op in het overzicht van groepen op LinkedIn.

Handleiding LinkedIn

Corinne Keijzer heeft op haar website een geweldige handleiding LinkedIn met als ondertitel: Maak jezelf zichtbaar en vindbaar via LinkedIn. Uitgebreid, praktisch en steeds opnieuw bijgewerkt als er iets veranderd.

Je kan de handleiding gratis downloaden van haar website. Absoluut de moeite waard!

LinkedIn Pro

Deze website gaat over het goed gebruiken van LinkedIn. De teksten worden geschreven door Jan Willem Alphenaar, publicist en spreker op het gebied van social media. Je vindt er veel nuttige tips en informatie over nieuwe ontwikkelingen die LinkedIn in de pijplijn heeft. Absoluut een bezoek waard!