Profileren op Twitter

Twitter is van oorsprong helemaal niet bedoeld als medium om jezelf als professional te presenteren. De berichtendienst heeft een forse ontwikkeling doorgemaakt sinds de introductie in 2006. Het medium wordt door een ruime dwarsdoorsnede van de wereldbevolking gebruikt.

Het heeft zich ontwikkeld tot het snelste nieuwsmedium ter wereld. Journalisten lezen onverwachte gebeurtenissen als eerste op Twitter en actievoerders over de hele wereld gebruiken het graag om zaken aan de kaak te stellen en zelfs om revoluties in gang te zetten. Datzelfde medium gebruiken bedrijven en professionals echter ook. Om naamsbekendheid te vergroten,  deskundigheid op het vakgebied te etaleren en om vacatures bekend te maken.

Algemeen

Ook Twitter kan je gebruiken om te werken aan je profilering als professional. Het is geen verplichte kost maar Twitter kan wel degelijk bijdragen aan jouw zichtbaarheid op internet.

Overweeg vooraf wel waar je aan begint. Om je doel te bereiken zal je regelmatig actief moeten zijn op Twitter. Niet alleen met het schrijven van berichtjes (tweets). Het levert niets op als je 2x per maand een berichtje stuurt. Ook als een wilde tekeer gaan met 50 tweets of meer per dag zal tegen je werken. Voor jouw doel zijn 4 tot 8 berichtjes per dag voldoende mits je daarnaast in staat bent om een goed netwerk op te bouwen. Bovendien gaat het niet alleen om 'zenden' maar ook om interactie. Reageer dus ook op berichten uit jouw vakgebied (en kijk uit met ongenuanceerde uitspraken...).

Starten met Twitter

Starten met Twitter begint met het aanmaken van een account. De komt er op neer op de volgende stappen:

- Maak een account aan op de website van Twitter (www.twitter.com);

- Kies een naam voor jouw account. Dat is bij voorkeur je eigen naam. Is die bezet? Kies dan iets wat toch herkenbaar is;

In principe is je Twitter account nu klaar en kan je aan de slag om je eerste tweet (max. 140 tekens inclusief jouw twitter-naam) de wereld in te sturen.... Maar voordat je dat doet is het verstandig om eerst de instellingen van je account zorgvuldig na te lopen. Ik verwijs je daarvoor graag naar de Twitter handleiding op de website van Twitterinfo (de site staat hiernaast bij de hulpbronnen voor Twitter).

Twitter verkennen

Ik raad je aan om eerst maar eens rond te kijken op Twitter. Dat doe je door eerst wat andere mensen te volgen. Zoek mensen op die je kent of het twitter-account van een bedrijf dat jij interessant vindt en ga die accounts volgen. Je krijgt dan automatisch alle berichten van die accounts te zien in je tijdlijn. Als je klikt op de naam van het account dan kom je op de eigen pagina van dat account. Daar kan je niet ook oudere berichten bekijken. Je kunt uiteraard ook reageren op die berichten.

Nog mooier is dat er bij ieder account dat je bekijkt, naast de profielfoto, ook een balkje staat waarin wordt aangegeven hoeveel tweets iemand heeft gestuurd, hoeveel personen hij volgt en hoeveel mensen hem volgen.

 

Tot is ook het aantal 'vind-ik-leuks' aangegeven. Die 'vind-ik-leuks' zou je kunnen zien als de beste tweets die iemand heeft gestuurd.

Tweets versturen

Als je een beetje door krijgt hoe het werkt kan je ook zelf je eerste berichten sturen. Door te reageren op een bericht van een bekende of door het verzenden van je eerste 'eigen' tweet. Zoek al doende rustig je eigen weg. Het zal even duren om je draai te vinden maar gaandeweg wordt het makkelijker. Gebruik de beschikbare hulpbronnen om je verder vertrouwd te maken met Twitter.

Hashtags gebruiken

Een 'hashtag' is een woord voorafgegaan door dit hekje: # (hash in het engels). Het is een manier om een woord te markeren als woord waarop geselecteerd kan worden. Bijvoorbeeld: #vacature of #slotenmaker.

Je kunt hashtags opnemen in je eigen bericht zodat makkelijk op dat woord kan worden gezocht. Je kan er op zoeken door #jouwzoekwoord in tikken in de zoekbalk van Twitter. Als je hashtags gebruikt, let er dan op dat de hashtag alleen werkt als er geen teken direct vóór of na de hashtag staat. Dus zet geen punt achter de tag als die aan het einde van een zin staat!

Je kan meerdere hashtags in een bericht opnemen maar hou er wel rekening mee dat iedere hashtag ruimte kost waardoor je minder tekens over hebt voor je eigen boodschap.

Zoek wel naar een 'unieke' hashtag. Als je een tag gebruikt die ergens anders in het Twitter-univesum al wordt gebruikt, dan vind je via die tag ook al die andere berichten.

Hulp voor Twitter gebruikers

Ook over Twitter is er veel informatie te vinden op interent. Dat begint bij het hulpcentrum van Twitter zelf. Daarnaast zijn er ook hier waardevolle bronnen beschikbaar van derden. Hieronder zie je mijn favoriete bronnen:

Helpcentrum van Twitter

Het Helpcentrum van Twitter bevat informatie over alles wat met Twitter te maken heeft. Er zijn twee manieren om op die pagina te komen.

Als je al een Twitter account hebt dan kan dat vanaf de startpagina van Twitter: klik rechtsboven op de kleine afbeedling van jouw foto om een menu te openen. Kies daarin voor de optie 'help' en je komt direct bij het Helpcentrum.

Do's and Don'ts op Twitter

Op de website Frankwatching staat een blog van Melvin Tercan met nuttige do's and don'ts op Twitter. Wellicht wat meer op de ondernemer gericht maar nuttig voor iedereen die met Twitter start.

Strategisch lui: Begin met Twitter

Hoe je begin met tweeten tot uitleg over het twitter-jargon. Inclusief de heerlijke nuancering dat je echt niet alles hoeft te lezen...

10 tips voor zakelijk twitteren

Op de website van Twittermania vind je ook heel veel informatie over Twitter. De link naar de webpagina gaat naar een kort maar helder artikel met 10 tips. Het is primair geschreven voor mensen die zakelijk gaan Twitteren. Dat komt in hoge mate overeen met het gebruik van Twitter om jouw professionele profilering te versterken.