Kijk eens naar je 'Social Selling Index'

LoopbaanWerkBlog #3, gepubliceerd op 6-3-2017

 

De kans is groot dat je dat nog nooit hebt gedaan. Dat is niet gek want eigenlijk is de 'Social Selling Index' (SSI) van LinkedIn is niet bedoeld voor de 'gewone' gebruiker. De index wordt vooral gebruikt door professionals in commerciële beroepen die werken aan het opbouwen van een relevant netwerk van relaties en potentiële klanten. Ze doen dat in combinatie met de betaalde tool 'Sales Navigator.' Maar iedere LinkedIn gebruiker kan zijn eigen 'Social Selling Index' bekijken en daar zelf ook interessante informatie uit destilleren.

 

Wat meet de Social Selling Index?

De Social Selling Index is Engelstalig en meet -vrij vertaald- hoe effectief je jouw beeld als professional weet op te bouwen. De index bestaat uit 4 onderdelen: 

– Establish your professional brand (Jouw professionele 'merk') 

– Find the right people (Opbouwen van een relevant netwerk in het vakgebied);

– Engage with insights (Delen van inzichten);

– Build relationships (De ontwikkeling van jouw professionele netwerk).

Wat voor informatie geeft de Social Selling Index?

De berekende SSI wordt uitgedrukt in een percentage (hoe hoger hoe beter). Deze grafiek bestaat uit de vier bovengenoemde onderdelen die ieder voor 25% meewegen in het bepalen van de totale index. De resultaten worden getoond in jouw 'Social Selling Dashboard' waarin je -in overzichtelijke grafieken- de volgende informatie te zien krijgt: 

– Jouw berekende SSI, waarbij de 4 onderdelen apart worden weergegeven in een staafgrafiek;

– Hoe jouw SSI score zich verhoudt tot die van mensen in jouw beroepsgroep;

– Hoe jouw SSI score zich verhoudt tot de mensen in jouw netwerk;

– De ontwikkeling van jouw SSI van week tot week.

Wat kan je doen met die informatie?

Je kunt de SSI gebruiken als instrument om jouw LinkedIn profiel verder te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan de volgende zaken: 

– Als jouw SSI score lager is dan het gemiddelde van de beroepsgroep dan kan je dat zien als een aanwijzing om je profiel nog eens goed onder handen te nemen. Waarschijnlijk ben je erg kort van stof geweest of is je profiel nog niet compleet. Het gevolg is dat je profiel niet veel aandacht zal trekken waardoor je ook niet snel benaderd zal worden door vakgenoten op basis van jouw expertise. Ook een 'langsvliegende' recruiter zal jouw profiel niet snel interessant vinden.

– Is jouw SSI (veel) lager dan het gemiddelde van de mensen in jouw netwerk dan loop je ook daar het risico dat je niet snel spontaan benaderd zal worden door vakgenoten. Je bent als het ware een muurbloempje in het grote netwerk van LinkedIn...

– De staafgrafiek van de SSI score laat je zien in welke mate de vier onderdelen ontwikkeld zijn. Zo zie je in mijn grafiek dat het onderdeel 'Engage with insights' duidelijk achter blijft bij de andere drie onderdelen. Daar zou ik aan kunnen werken. Bijvoorbeeld door intensiever deel te nemen aan discussies in groepen, meer te reageren op berichten uit mijn netwerk of wat vaker een blog te schrijven... (hé, laat ik daar nu net mee bezig zijn!)

 

Activiteit maakt je SSI hoger

De SSI wordt dagelijks opnieuw berekend. Je kan dus zien wat de invloed is van jouw activiteiten op LinkedIn. Doe je meer dan gaat jouw SSI steeds verder omhoog. Doe je niets, dan daalt de SSI ook weer langzaam. 

Hoe ver je wilt gaan in het verhogen van jouw SSI bepaal je natuurlijk zelf. Niemand zegt dat je de perfecte 100% moet scoren. 

Maar als je in de markt bent voor een andere baan dan raad ik je aan om meer activiteit op LinkedIn te ontplooien. Daarmee vergroot je zichtbaarheid. Het lijkt het me dan ook comfortabel om ruim boven het gemiddelde van jouw beroepsgroep te scoren. 

 

Tot slot...

De Social Selling Index is gemaakt voor commerciële professionals. Toch denk ik dat het hulpmiddel ook bruikbaar is als je op zoek bent naar een andere baan of om andere redenen wat meer in de picture wil komen op LinkedIn. De index is tenslotte gebaseerd op jouw profiel en dat ook nog eens in relatie tot jouw beroepsgroep en je eigen netwerk binnen LinkedIn. Het geeft je daarmee een handvat om gericht je profiel te verbeteren en je zichtbaarheid te vergroten.

 

Links

– Dit is de link om je eigen SSI op te vragen: https://www.linkedin.com/sales/ssi

– Meer informatie over de Social Selling Index op Linkedin: http://bit.ly/2lOcevf (een heel lange link ingekort met bit.ly)

LoopbaanWerkBlog

Met onregelmatige intervallen publiceer ik op deze pagina teksten over onderwerpen op het gebied van arbeidsmarkt, loopbaanontwikkeling, solliciteren en het gebruik van social media. Het nieuwste blog staat altijd op deze pagina. Oudere blogs vind je via de blog index.

Reageer op dit blog

Required
Required

Reacties van lezers

(nog geen reacties beschikbaar)